Poplista

Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino - Tamo bien
1
Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino Tamo bien
David Guetta & Sia - Beautiful People
2
David Guetta & Sia Beautiful People
Babie Lato, Margaret, Sara James, Zalia - Co za noc (BABIE LATO, Santander Letnie Brzmienia)
3
Babie Lato, Margaret, Sara James, Zalia Co za noc (BABIE LATO, Santander Letnie Brzmienia)

Co było grane?

Wiktor Dyduła / Kasia Sienkiewicz - Nie mówię tak, nie mówię nie
07:50
Wiktor Dyduła / Kasia Sienkiewicz Nie mówię tak, nie mówię nie
Red Hot Chili Peppers - Californication
07:52
Red Hot Chili Peppers Californication
FAKTY RMF FM -
08:00
FAKTY RMF FM

Ponad połowa Polaków źle pozbywa się oleju. Wyniki badania szokują

Ponad połowa mieszkańców Polski nie radzi sobie z ekologicznym zagospodarowaniem zużytego oleju kuchennego – to alarmujące wnioski z najnowszego badania. Jak się okazuje, nasze kuchenne przyzwyczajenia mogą być dużym obciążeniem dla środowiska i miejskich budżetów. Czy jesteśmy gotowi na zmiany?
fot. Shutterstock

Olej w zlewie? Niestety, to popularna praktyka

Z badania przeprowadzonego na zlecenie projektu Olejomaty wynika, że aż 29% Polaków przyznaje się do wylewania oleju do zlewu lub toalety. Kolejne 22% wyrzuca go do pojemnika na odpady zmieszane, a 12% usuwa tłuszcz za pomocą papieru, który później ląduje w pojemniku na papier. Tylko 17% respondentów deklaruje, że pozbywa się oleju w sposób przyjazny dla środowiska, korzystając z punktów selektywnej zbiórki lub specjalnych urządzeń – olejomatów.

Olejomaty – nieznane, ale chciane

Mimo że 76% ankietowanych nigdy nie słyszało o olejomatach, to aż 79% z nich skorzystałoby z takiego urządzenia, gdyby tylko pojawiło się w ich okolicy. Co więcej, 71% badanych uważa, że dostępność olejomatów zachęciłaby ich do oddawania zużytego oleju do recyklingu. To pokazuje, że problemem nie jest brak chęci do działania, ale brak świadomości i dostępu do odpowiednich narzędzi.

Działania samorządów i edukacja kluczem do zmiany

Burmistrz Sochaczewa, Daniel Kamil Janiak, podkreśla, że uruchomienie olejomatów w jego mieście znacząco zwiększyło zainteresowanie mieszkańców selektywną zbiórką odpadów. To pokazuje, że odpowiednie działania edukacyjne i infrastrukturalne mogą przynieść wymierne efekty. Dr hab. Ewelina Szczech-Pietkiewicz ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zwraca uwagę, że młode pokolenia mogą stać się ambasadorami zmiany, jeśli tylko otrzymają proste i intuicyjne narzędzia do działania.

źródło: PAP, RMF FM

Czytaj dalej:
Polecamy

Więcej z kategorii: Styl życia

Najchętniej czytane