Tak oszukują w restauracjach nad Bałtykiem. Mniejsze porcje i tańsze zamienniki

Wielu Polaków już za kilka dni wyjedzie na upragnione wakacje, a część z nich za swój cel wybierze Trójmiasto. W planach mają wypoczynek na plaży, zwiedzanie miasta i oczywiście pyszne obiady w okolicznych knajpach. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole w lokalach gastronomicznych w całym kraju, w tym właśnie nad Bałtykiem. Aż w 75% przypadków właściciele oszukiwali klientów!
fot. Shutterstock

Czy na pewno wiesz, co jesz?

W trakcie kontroli gastronomii Inspekcja Handlowa wykryła liczne nieprawidłowości, które mogą wpływać na to, co naprawdę trafia na talerz klientów. Jednym z najczęstszych problemów było zastępowanie składników podanych w menu tańszymi zamiennikami. W ponad 10% sprawdzonych lokali (65 przypadków) dania zawierały inne produkty niż te, które widniały w karcie.

Dla przykładu: zamiast oryginalnego sera feta stosowano tańszy produkt typu „Favita”, oscypek był zamieniany na roladę ustrzycką, a szynka parmeńska – na tańszy wyrób o gorszej jakości. Często spotykano również:

  • nektar zamiast soku,
  • miks tłuszczowy zamiast śmietany,
  • filet z limandy podawany jako filet z soli.

Małe porcje, niewidoczny cennik, brak odpowiednich wag

Drugą często występującą nieuczciwą praktyką było podawanie porcji mniejszych niż deklarowane. Aż w 110 przypadkach (17% skontrolowanych miejsc) stwierdzono, że klienci otrzymywali zbyt małe porcje lub dania niezgodne z opisem w menu.

W ponad połowie skontrolowanych lokali gastronomicznych (354 przypadki) Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości związane z podawaniem cen. Najczęstsze problemy to brak widocznego cennika, brak informacji o gramaturze potraw albo różnice między ceną w menu a tą na paragonie – co może wprowadzać klientów w błąd.

Afera o bagaże podręczne: UOKiK sprawdza linie lotnicze. Jest komentarz Wizz Air
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie polityk bagażowych Ryanaira i Wizz Aira. Analizowane są m.in. postanowienia umowne dotyczące warunków przewozu bagażu oraz procedury naliczania opłat....

To jednak nie wszystko. W 143 lokalach (22,8%) wykorzystywano wagi, które nie były zalegalizowane, co oznacza, że porcje mogły być odmierzane niedokładnie. Dodatkowo w 81 miejscach (16,3%) brakowało obowiązkowej informacji o szkodliwości spożywania alkoholu, mimo że taka informacja powinna być dostępna dla konsumentów.

UOKiK radzi, co robić

Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapewnia, że „gramatura to ważna kwestia, szczególnie w wakacje”. Kobieta przypomina, że każdy konsument, niezadowolony z tego, co otrzymał w lokalu, ma prawo do reklamacji.

Usługę gastronomiczną nienależycie wykonaną, np. za małą w stosunku do gramatury, można zgłosić. W przypadku nierzetelnej obsługi prosimy o zawiadamianie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej – mówi.

Ubrania z lnu na lato. Przegląd promocji: Zara, Reserved, Oysho
Ubrania z lnu to doskonały wybór na lato! Materiał zapewnia uczucie chłodu i komfortu nawet w najbardziej upalne dni, a to wszystko dlatego, że doskonale przewodzi ciepło i pozwala oddychać skórze. Dodatkowo prezentuje się naprawdę...

Źródło: WP Finanse

Czytaj dalej: